American Invasion

Stockholms Universitet är invaderat av amerikaner, o jag förföljer dem eller så förföljer dem mig. Det är ett gäng på 10 pers, som jag skulle gissa, att döma av deras accent, är nånstans från Virginia/DC/Maryland området. O jag lyckas alltid hamna i närheten av dem när jag pluggar, inte i biblioteket men om jag sitter ute i skolan, för jag sitter oftast i F-huset, o det gör dem med. Förutom att de är otroligt högljudda så är det egentligen ganska kul. Det känns som att komma "hem" till USA igen:). Har räknat ut att de måste vara rätt välbärgade människor, i typ 20års åldern el möjligtvis ett par år yngre. Idag satt de o planerade olika resor de vill göra i Europa under våren. Helt plötsligt utropar en tjej "oh you know what I wanna do, I'd like to go with you(pekar på en kille vid namn Alex) to Finland! Alla inklusive jag började garva, Finland av alla länder.... de andra pratade om Österrike o Vatikanstaten o Frankrike... men hon ville till Finland, för dit fanns det "booze-trips", vilket bevisar att hon inte va 21, då hade hon kommit över "I want booze" tröskeln.
  Sen helt plötsligt börjar de snacka om sina svenska studier, o samma kille jag hörde förra veckan börjar böja verb... få, fick, har fått, gå , gick, gått osv... yikes, han va ju jätte duktig, mest avancerad av dem alla, tjejerna var faktiskt sämst... Men han hade inte rikigt fattat att alla verb i past tense(som jag inte minns vad det heter på svenska.....) inte slutar på -at eller -it, utan att de kan sluta på -t också, så han så "jag har åkit".... intressant att lyssna på folk som lär sig svenska som andra språk, utan att behöva det. Min största frågar är WHY???  Efter att ha lyssnat på dem i ca 3 h, så hade jag ändå lyckats plöja igenom 25 sidor syntax!! Go me!!!

Va på min första D-uppsats tutorial oxå, fick mkt bra hjälp, nu ska jag bara få ihop en project plan till på fredag... blir en utflykt till stadsbiblioteket på torsdag, tror jag. Tror att nåt jag trodde skulle bli astrist, kan bli överlevbart!

Läskigt hur väl mamma kan läsa mig, helt ärligt tycker jag att jag döljer rätt väl att jag inte är riktigt tillfreds med livet, o att jag verkligen inte gillar mig själv just nu, men inte för henne. Kanske bra me en urladdning, som tyvärr involverade bror min oxå, även o jag inte tycker att jag var enda orsaken till att vi bråkade.

Elin har blivit min personliga fikabröds provider, häromdagen fick jag en hembakad cranberry muffin, o idag en delikatoboll, dags o bjuda igen kanske, mmm jag ska oxå baka nåt att ta me! För jag menar baka kan jag det är mina matlagningsskills som sviktar, näe det gör de inte, men jag tycker det är kul att baka, men inte att laga mat... BIG DIFFERENCE there!

Förresten blev jag riktigt sur på den svenska mentaliteten idag. Satt på bussen hem, o vid Roslags Näsby trafikplats kliver det på en kille i 20-25 års åldern, eller snarare hoppar på , hans kompis bär hans kryckor o han hoppar fram till bussen, hoppar upp, o det var verkligen mkt folk på bussen, jag satt 3 mil från den stackars killen så jag kände att jag inte kunde erbjuda min plats utan att ropa över hela bussen...  men INGEN reste sig i närheten av honom, verkligen ingen, o då fanns det folk som inte alls var i behov av att sitta, de var bara lata. o en kärring(ursäkta franskan) i fuskpäls o blonderat hår satt där bredvid honom demonstrativt, för att han var ju yngre så han kunde stå... hade jag vart bra på att sikta hade jag kastat min vattenflaska i skallen på henne..... Tillsist vid Viggbyholm gick nån av o då fick han sitta bredvid nån gubbe, som vägrade sitta innerst, trots att den skadade killen hade behövt sitta ytterst för att sträcka på benet....  E precis som en av mina lärare sa(hon är från Skottland), vi pratade om halkan o hon berättade att hon höll på o halka på väg till Universitetet, o då tänkte hon "I  wonder if anyone would help me up if I fell on my face, Oh no right this is SWEDEN, so NO ONE will help me if I fall"....Nu måste vi skärpa oss, så här kan man inte hålla på trots att man är svensk, faktiskt.
  Sen kanske det är mkt Stockholmskt över det här beteendet, vad vet jag... En annan rolig grej som hände på bussen till skolan härom veckan var att en tant o en gubbe kliver på o de går genom hela bussen, till nästan längst bak(där jag satt), nästan alla säten på vägen var upptagna av en person, varför sitta bredvid nån om man inte behöver???, Iaf så sätter sig tanten, o så hör man på klingande dalmål, "se jag sa ju att de aldrig sitter bredvid varandra".  Måste ju säga att jag log bakom min Metro, o det såg jag att killen på andra sidan gången gjorde oxå, bakom sin egen Metro, den svenska Metrotystnaden blev avbruten av ett gott skratt!

När nu ska jag kanske sluta babbla på osammanhängande!
Sayonara people!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0